29 augusti 2007

Hjälp facklitteratur!

Så här skriver Malin på sin blogg: Veckans tema är facklitteratur. Nämn 5 böcker som säger något om dig själv, vem du är och vad du gör på fritiden mer än läser. SVÅRT tänker jag först eftersom jag tror att jag aldrig läser facklitteratur, men så slår det mig - det gör jag visst det! Här kommer favoriterna:

Din trädgård av Karin Berglund. Hon är bara bäst när det gäller trädgård! Och just den här boken har allt man behöver för att klura på nya rabatter, hur man får bort ullöss, kolla vilka pioner som är snyggast ...

Annas mat av Anna Bergenström. Och hon är bara bäst när det gäller mat! Allt man gör ur den kokboken blir gott, är nyttigt och roligt att laga.

100 pelargoner och hur du sköter dem av Susanna Rosén och Eivor Raseholm. Jag erkänner min last! Pelargoner! I våras när jag tog fram de små raringarna ur deras vinterdvala räknade jag till 17 stycken. Hmmm ...

Lättsam trädgård av Ulla Hårde. Trevlig trädgårdsbok för den som vill göra det så enkelt (och snyggt) för sig som möjligt. Dvs som jag.

Viltkokboken. Utmärkt när man som jag har en sambo som skjuter älg och rådjur så fort han hinner. Bra recept, särskilt på älg!

Ja vad säger nu detta om mig? Tråkig trädgårds- och matnörd? Javisst! Men också bokmal, reslysten, vinälskare, blues- och operafantast med mera.

2 kommentarer:

*Malin* sa...

Tråkig trädgårds- och matnörd kan jag inte hålla med om. Det är ju spännande intressen du har! :-) Jag önskar att jag hade mer trädgårdsintresse. Jag älskar vackra trädgårdar men skulle helst ha ngn som gjorde det åt mig. Jag har nog inte riktgit ro i kroppen att fixa det själv. :-)

Magica de Hex sa...

Nej jag kan hålla med om att det ibland tar emot. Särskilt på sensommaren när ogräset försöker kväva de stackars små blommor som fortfarande vågar sticka upp näsan. Och nu är det snart dags att höstgräva rabttaerna och det är ganska jobbigt. Men idag ska jag gå på Ulriksdal flower show och titta på blommor och drömma lite om hur jag ska ha det på min nya tomt som jag då ska göra iordning.Det är roligt!