21 augusti 2007

Malins bokfemma

Denna vecka gäller det att lista fem svenska författare och/eller böcker.

Astrid Lindgren: Jag har redan berättat flera gånger om hur mycket Pippi betydde för mig som barn. En annan favorit är Mio, min Mio.

Karin Alvtegen: Hon är faktiskt släkt med Astrid Lindgren. Bra det! Jag tycker mycket om hennes makalösa deckare. De är långsamt spännande, välskrivna och kryper under skinnet på en. Smygande otäckt!

John Ajvide Lindqvist: En intelligent skräckförfattare, faktiskt den första svenska i sitt slag. Om någon av er inte har läst Låt den rätte komma in så har ni något att se fram emot! Hanteringen av odöda och Pappersväggar är också läsvärda – för folk med starka nerver!

Peter Pohl: Ungdomsboksförfattare som skrivit enormt många böcker, och alla är inte lika bra. Men hans Jag saknar dig, jag saknar dig finns inget motstycke till. Att läsa om sorgen och saknaden efter en älskad syster är som att slita hjärtat ur bröstet.

Egentligen vill jag skriva Stieg Larsson här, men eftersom så många andra gör det skriver jag istället Henning Mankell. Men egentligen är det bara tre av hans böcker jag tycker är riktigt bra: Comédia infantil, Leopardens öga och Sagan om Isidor.

2 kommentarer:

AnnCharlott sa...

Visst tusan Peter Pohl hade ju helt klart platsat på min lista också. Och Ajvide. Och många fler. Det var inte lätt att begränsa sig till fem. Men det är det ju aldrig.

Magica de Hex sa...

Nej det är verkligen knepigt att lista några få favoriter så här, men också roligt att tänka efter vilka böcker som har berört en mest.