30 oktober 2007

Vilken bokvärld?

Skulle jag vilja leva i? Veckans tema för Bokfemman är drömvärld. Här gäller det att välja ut fem bok-drömvärldar:

Bläckhjärta: Hjältinnan Meggie och hennes pappa Mo får besök av en mystisk främling i natten - en främling som har något att göra med det fruktansvärda som hände när Meggie var liten. Främlingen kommer för att varna dem för att Capricorn är på väg... Men vem är Capricorn? Och var är egentligen Meggies mamma? Här får vi komma direkt in i den bästa av världar, böckernas värld.

Sagan om Ringen: Det kan väl inte finnas någon hetero av honkön som INTE vill träffa Aragorn? Eller Bilbo och Gandalf för den delen?

Mumindalen: Tänk att vandra bland blommorna, diskutera med Muminpappan, få träffa My, Muminmamman och inte minst Mårran!

Narnia: Jag säger bara en sak – klädskåpet – tur och retur! Härligt!

Stravaganza Maskernas stad: Tänk dig att du i ena sekunden ligger i din säng, i nästa befinner dig i en värld som är översköljd av bedrägeri, intriger och glamour. Det är precis vad som händer med Lucien. Plötsligt upptäcker han att han egentligen är en "stravagante" - en person som med hjälp av en talisman kan förflytta sig i tid och rum. Jo, jag tackar jag!




2 kommentarer:

AnnCharlott sa...

Visst ja, Mumindalen glömde jag ju. Men jag hade å andra sidan stora problem med att sålla ner till fem bokvärdar - det finns så många fler jag skulle vilja träda in i.

Magica de Hex sa...

Jag tyckte att det var lite småknepigt att hitta bra världar. Men de här står jag för!