7 november 2007

Att dela en måltid ...

Veckans tema för Malins bokfemma är att välja ut vilka fem fiktiva litterära karaktärer som man vill bjuda hem på middag + motivation. Inte illa uttänkt! Det finns givetvis högvis med spännande litterära gestalter som det skulle vara spännande att träffa.

Jag vill egentligen säga Pippi Långstrump, men jag gör det inte! Nog tjatat om den rödhåriga nu ... Då tar jag istället farfar i Bröderna Lejonhjärta. En godare och mysigare man får maan leta efter. Honom skulle jag gärna vilja bjuda på en god fiskgryta och diskutera ondska respektive godhet med.

Ni vet ju hur förtjust jag är i Sagan om Ringen-gestalterna? För sin snygghets skull borde jag väl välja Aragorn, men jag väljer Gollum. Det skulle vara spännande att dela en rå fisk och höra hans livs historia ... vem var han egentligen från början?

Anne på Grönkulla kanske? Hon är ju visserligen också rödhårig (jag faller visst bara för rödtoppar) men hon är en av min barndoms stora idoler, så man kanske kunde få bjuda på en kopp te och några scones och höra lite om det där barnhemmet som hon började sitt liv på.

Nu vart det knivigare. Jag skulle i och för sig vilja träffa Joyce Carol Oates, men hon är ju ingen litterär gestalt. Kanske Marilyn Monroe vore spännande (i alla fall verkar hon vara en väl sammansatt personlighet i Blonde). Ytterligare ett tragiskt kvinnoöde där det säkert ligger många hundar begravda. Vi kunde ju ta en whisky och diskutera mammor och män, om inte annat.

Sist ut väljer jag Meggie och hennes pappa i Bläckhjärta. De kunde ju läsa in mig i någon bok och under tiden vi färdas så kan vi ha en god matsäck med oss och dela på!

Inga kommentarer: