10 december 2007

Mooooaaahhh ....

Varför älskar vi skräck? Vad är det som gör att vi så gärna vill bli skrämda och - i alla fall jag - sträck- och skräckläser till exempel John Ayvide Lindqvists böcker med en sällsam glöd? Och du som gillar Ayvide - har du läst Ray Bradburys böcker? Dom kan jag verkligen rekommendera till alla som gillar att läsa intelligenta böcker som skräms! Men jag antar att det är med skräck som med deckare, man gillar att sitta hemma bekvämt tillbakalutad i bästa läsfåtöljen och låta sig skrämmas lite på låtsas - för på riktigt skulle man ju inte för sitt liv vilja uppleva dessa horribla händelser ...

2 kommentarer:

AnnCharlott sa...

Den där Bradbury låter intressant. Måste jag ta och läsa något av.

Magica de Hex sa...

Tycker jag absolut! Du kommer garanterat att gilla hans böcker. En superbra novellsamling är Den tatuerade mannen.