28 januari 2008

Filmböcker

Malins bokfemma denna kyliga januarimåndag är att berätta om de fem filmer, baserade på böcker, man (dvs jag) gillar bäst.

Gökboet! Denna fantastiska film som jag älskar! Första gången jag såg den insåg jag inte, förrän mitt i filmen, att jag hade läst boken. Bok och film är snudd på lika bra – det som skiljer sig är att boken utspelar sig inuti indianens huvud – vilket förstås är svårt att gestalta på film. Författare är Ken Kesey.

Ständigt denna Pippi! Ja vad ska jag säga annat än att jag älskar filmerna nästan lika mycket som böckerna ...

Kommer ni ihåg Andarnas hus av Isabel Allende med Meryl Streep, Glenn Close, Jeremy Irons, Wynona Ryder, Antony Banderas ... Både bok och film är mästerverk!

Broarna i Madison County (med Meryl igen ...). En sådan kärlekshistoria – vilken känsla, vilken gråt!

Trilogin Sagan om Ringen måste nog också in här eftersom det är mina favoritböcker och tillika filmer.



Inga kommentarer: