21 januari 2008

Ottolina och Clementina













I går läste jag två manus som var ganska lika - den mycket upphaussade boken Ottolina som de svenska förlagen lär ha slagits om (läs bjudit på). Ottolina är en mycket rådig ung dam som löser ett brott tillsammans med sitt husdjur/kompis (eller vad nu den där håriga saken som hon bor ihop med är för något). Jag tycker att storyn är kul men att det hela är väl flåshurtigt. Allt ska vara så VÄLDIGT ROLIGT och tillkrånglat. Jag får känslan boken är skriven av en vuxen som gör sig aningen rolig på barns bekostnad.

Den andra boken heter Clementina (bara det!) och handlar om en väldigt busig flicka som hela tiden hamnar i trubbel för att hon till exempel hjälper sin kompis som har fått lim i håret - att klippa av det - och sedan att färga det med märkningspennor ...

Just den här typen av böcker verkar just nu välla fram som en stormflod. De handlar om ganska unga tjejer (typ 8-11 år) som är otroligt rådiga, busiga, tuffa, självständiga. Inget fel i det, kanske är det bara jag som får för mig att det är precis samma sorts böcker som skrivits i årtionden - men med killar i huvudrollen. Kanske kan man testa att byta ut förnamnet i någon känd pojkbok till ett flicknamn och se hur historien låter ...

Inga kommentarer: