4 mars 2008

Bokfemman igen

Jag har inte deltagit i Bokfemman på ett tag, men denna vecka tyckte jag att det var ett spännande ämne som Malin valt, nämligen mitt favoritämne/tema, vilket fick mig att börja fundera på vilka ämnen som jag går igång på. Efter en stunds funderande kom jag fram till att det är sorgliga öden där barn är inblandade och Andra världskriget. Jag tänker inte berätta varför jag gillar dessa ämnen specifikt – här kommer kort och gott mina favoriter:

Ohörda rop: historien om Mary Bell
av Gitta Sereny
Fallet Mary Bell: porträtt av barn som mördar av Gitta Sereny
Jag saknar dig, jag saknar dig av Peter Pohl
Pojken med silverhjälmen av Hanne Kvist
Albert Speer och sanningen av Gitta Sereny

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du läst ungdomsboken "En andra chans" av Anne Cassidy? Annars kan den nog vara ett tips: Ett "Mary Bell"-öde i skönlitterär form, riktigt bra!

Magica de Hex sa...

Jag har läst den och tycker att den är jättebra! Dock fick den inte plats bland de fem bästa.