7 april 2008

Veckans lästrio

Sedan Malin slutade med Bokfavoriterna har ett annat roligt fenomen uppstått i bloggosfären: Veckans lästrio som återfinns på www.enannansida.se. Denna gång efterfrågas tre favoriter av skildringar av olika geografiska platser, gärna platser som man själv har någon relation till. Det var en krånglig formulering ... Jag tänker oftast inte så mycket på var böcker utspelar sig när jag läser men efter att ha funderat ett tag kommer här mina tre favoriter:

Blonde av J. C Oates, som utspelar sig i Kalifornien, speciellt i Los Angeles. Jag har själv flera gånger bilat i Kalifornien och besökt omgivningarna där huvudpersonen Marilyn Monroe befinner sig, vilket gav denna favoritbok en extra krydda.

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov utspelar sig i Moskva. Där har jag visserligen aldrig varit men jag kommer väl ihåg känslan av boken och myllret i staden. Jag har velat åka dit sedan dess, vilket tyvärr ännu inte blivit av.

Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist. Utspelar sig i Norrtäljetrakten där jag själv haft landställe som barn. Förutom att det är en samling mycket bra och ruggiga noveller var det extra roligt att känna igen sig i var personerna befann sig på ett ungefär.

Inga kommentarer: