27 maj 2008

Sonya Hartnett in my heart

Igår fick jag en kvarts intervju med världens just nu bästa författare alla kategorier - Sonya Hartnett och tillika vinnare av ALMA-priset. Det var förstås lite läskigt att på 15 MINUTER försöka göra en proffsig (HA HA) intervju på engelska och få svar på engelska som skulle skrivas ner och sedan kunna tydas ... Förbannar mig själv å det grövsta att jag inte hade fixat en bandspelare! Hon var i alla fall supertrevlig och ödmjuk och i kväll ska jag gå och lyssna på ett föredrag som hon håller om sitt författarskap på Kulturhuset. Just nu läser jag hennes bok Ghost child, en roman som handlar om ett helt livs ensamhet och längtan efter en förlorad kärlek. Den är fantastisk, lågmäld och kan verkligen konsten att måla upp bilder för min inre syn. Jag tror faktiskt att Sonya Hartnett är min nya idol.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oh Gosh, gissa vem som är avundsjuk och vill läsa intervjun omedelbart bums?!

Lyrans Noblesser sa...

Åh så sugen jag blev på att läsa "Ghost child", tack så mycket för tipset :)

Magica de Hex sa...

Jag läste ut The Ghost Child i går kväll. En mycket sorglig, märklig, drömlik och samtidigt lycklig bok. Jag kan inte riktigt säga om jag tycker att det är en barnbok, snarare en människo-bok! Jag var och lyssnade på Sonyas föredrag på Kulturhuset i går kväll (briljant!) och då berättade hon att Ghost Child var en slags uppgörelse med hennes egna skrivarambitioner som har gått lite i kvav - ända till dess att hon fick priset! Tack gode gud! Nu vill jag läsa The Silver donkey och Thursdays Child!

Magica de Hex sa...

Förresten Ka: intervjun är inte så lång, men den kommer i samband med att vi kommer att ha Sadie och Ratz av Sonya Harnett som huvudbok i kategorin 6-8 år. Närmare bestämt i september. Då kan du läsa denna lilla intervju på vår webb om du inte är medlem i Barnens Bokklubb.