8 maj 2008

Veckans lästrio: Stockholmsskildringar

Denna veckas uppmanas vi på En annan sida att berätta om våra största läsupplevelser som skildrar Stockholm. AnnCharlott på Bokstavligt skriver om Per-Anders Fogelströms stad-serie som också tillhör min ungdoms stora favoriter. Jag fick tänka en lång stund innan jag kunde erinra mig vilka bra böcker som utspelar sig i Stockholm. Men till sist kom jag på det:

Barnens Ö, P C Jersilds debutroman som jag också älskade i tjugoårsåldern. Den handlar om elvaåriga Reine och det som händer honom sommaren 1975. Han lurar iväg sin mamma till annan ort så att han själv ska kunna stanna kvar i stan i stället för att åka till kollo. Han träffar massa underliga människor och funderar mycket över detta med att bli vuxen. Väldigt bra bok!

En annan väldigt bra bok är Ayvides bok Hanteringen av odöda som handlar om ett olidligt varmt sommarstockholm (igen!). Plötsligt slås all elektricitet ut och alla människor drabbas av en våldsam huvudvärk. Just då passar alla som dött de senaste två månaderna på att vakna till liv och det blir kaos överallt. En riktigt härlig skräckroman med mänskliga zoombies!

Inga kommentarer: