29 september 2008

Aidan Chambers

När jag började arbeta med barn- och ungdomsböcker för många år sedan fick jag lära mig vissa viktiga, grundläggande fakta. Till exempel att Aidan Chambers är en av vår tids största ungdomsförfattare som alltid tar ungdomar på allvar och som skriver om stora frågor som liv och död, moral, sex, filosofi. Många av hans böcker ställer stora frågor som kräver svar av sina läsare. Jag fick inleda min nya karriär med att läsa några av hans böcker. Och det har jag aldrig ångrat! En av hans böcker, Dansa på min grav, är en av de absolut starkaste och mest gripande ungdomsromaner jag någonsin läst.

Och precis samma sak gäller för den nya boken Det här är allt; Cordelia Kerns kuddbok. Det är en 850 sidor tjock bok som man absolut inte kan släppa när man har börjat läsa. Den handlar förstås om Cordelia som är femton år när boken börjar och tjugo när den slutar. Under dessa fem år följer vi Cordelias innersta tankar från det att hon noga planerar sin sexdebut till dess att hon får en dotter, fem år senare.
Cordelia Kenn är en tjej som har bestämda åsikter och vet vad hon vill. Och hon vill det med Will. Will är pojken som hon har sett ut som sin första sexpartner. Hon bjuder in honom och han nappar på betet. Men det Cordelia inte räknar med är att hon faller pladask för Will. Hon blir handlöst förälskad, och han verkar intresserad av henne också, men han verkar inte vilja ha sex ...? Cordelia försöker med alla medel att få honom på fall, men det visar sig bli en hård nöt att knäcka.
Förutom att Cordelia älskar Will så älskar hon också att skriva. Poet är vad hon vill bli. När boken börjar så sitter Cordelia och skriver en "kuddbok" till sin ofödda dotter. I den berättar hon om sitt liv. Boken ska dottern få på sin sextonårsdag, så hon vet hur hennes mamma tänkte och kände när hon var lika gammal. Men något händer som gör att det inte blir som Cordelia har planerat.

Det här är en bok för dig som vill bli berörd.
Den kräver en del av dig som läsare.
Den är 850 sidor tjock.
Den hoppar mellan olika skeenden i vissa stycken.
Den får dig garanterat att gråta och skratta.
Den får dig att bli irriterad, kanske till och med arg.
Och när den är slut kommer du garanterat att sakna den, länge ...

Aidan Chambers har fått flera internationella priser, bl.a. Carnegiemedaljen och Hans Christian Andersenmedaljen för sina provokativa och utmanande ungdomsromaner.
Det här är allt är den sjätte romanen i en svit som startade med Spelöppning och följdes av Dansa på min grav, Nu vet jag, Tullbron och Vykort från ingenmansland.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Ojojoj, jag läser just nu. Och den är verkligen maffig på många sätt. Jag är inte helt och hållet totalbegeistrad, men såklart bedårad. Återkommer (åtminstone på Flaskposten) när den är utläst senare i veckan...

Anonym sa...

Synd att jag inte läser ungdomsböcker längre. För ett par år sen hade jag säkert uppskattat boken enormt!