22 november 2008

Lycka?

Man kan välja att vara lycklig.
Tankens kraft är större än man tror.
Optimisten lever i genomsnitt sju och ett halvt år längre än pessimisten.
Våra negativa tankar om oss själva är ofta orsaken till våra depressioner.
Det går att tänka sig lycklig genom att låta bli att tänka sig olycklig.
Vår förmåga att känna glädje beror på hur vi tänker om våra liv.

Tror du på ovanstående påståenden?
Allt detta och mer därtill säger läkaren Nisse Simonson i sin bok Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?
Nu ska jag läsa boken och bli upplyst om hur lycklig jag kommer att vara resten av livet om jag bara tänker rätt.

Vi får se hur det blir.

2 kommentarer:

AnnCharlott sa...

Hm, nja jag är kanske en aning skeptisk - eller rättare sagt en del av dessa "må bra"- och "hjälp dig själv"-böcker har en tendens att förenkla ting och bunta ihop alla oss människor i en och samma. Men visst tror jag att det finns hjälp att få för att komma till rätta med destruktiva tänkesätt.

Magica de Hex sa...

Visst känns det som om boken innehåller massa självklara sanningar. Men även om vi vet hur vi ska bära oss åt i teorin är det ju inte alldeles lätt att omsätta det tänkandet i praktiken. Boken känns som den går i KBT-anda som verkar vara dagens psykoanalys-melodi.