9 januari 2009

Om jag stannar

Åh, kära vänner. Nu har jag varit nästan allra först i världen - nåja i Sverige i alla fall - om att läsa den nya otroliga ungdomsromanen Om jag stannar av Gayle Forman. Det finns tre titlar som jag har gråtit floder till tidigare – Jag saknar dig, jag saknar dig, I taket lyser stjärnorna och Innan jag dör. Nu har den listan utökats med ytterligare en titel, Om jag stannar. Det är en fullkomligt hjärtskärande berättelse om sjuttonåriga Mia som är med om en bilolycka där hela hennes familj omkommer, utom hon. Hon svävar mellan liv och död på en skör tråd och boken igenom (utspelar sig i pricip under ett dygn) så får vi följa med i hennes utomkroppsliga tankar på om hon ska gå vidare eller stanna kvar hos de som trots allt finns kvar för henne: bästa vännen, pojkvännen, farmor och farfar. Det är en stark och fantastisk berättelse som egentligen bejakar livet mer än många berättelser som handlar om de levande. Den kommer ut på svenska i höst!

5 kommentarer:

Lisa sa...

Men ååååå, ge hit den, ge hit den, ge hit den! Det fattar ju vem som helst att jag skulle älska den, eller hur? Så himla typiskt min otur att jag inte jobbar när det kommer in sådana här böcker!

Magica de Hex sa...

Ja du kommer absolut att älska den. Ska jag skicka manuset?

Anonym sa...

jomen filmen var helt ok... fast jag grät inget. Men jag gråter inte så lätt av film =)

Magica de Hex sa...

Själv gråter jag med förkärlek till böcker. Kan bero på att jag plöjer betydligt fler böcker än filmer ...

Anonym sa...

fanx för filmtipsen... =)