27 maj 2009

Läs högt och ARTIKULERA

I går träffade jag en mycket sympatisk och intelligent man, Mats Myrberg. Han är professor i specialpedagogik på Stockholms universitet och vi träffades för att tala om barns språkutveckling. Särskilt om hur det ser ut för barn som befinner sig i riskzonen för att utveckla dyslexi. Enligt denne professor kan man nämligen i många, många fall förhindra att dyslexi utvecklas genom att samtala, samspela och LÄSA HÖGT för dessa barn redan från mycket låg ålder (läs bebis!). Detta gäller givetvis alla barn, men i än högre grad barn som har risk för att utveckla dyslexi. Det allra viktigaste är just att läsa högt, tydligt och välartikulerat eftersom dyslexi handlar om dålig ljudförståelse, dvs att man helt enkelt är sämre än andra på att höra de olika små ljud som ord består av, morfem och fonem och sådant. Forskarna kallar det för fonologisk medvetenhet.

Ett intressant och tankeväckande budskap som är värt att spridas på alla upptänkliga vis! Vill du läsa mer om detta ämne kan jag rekommendera ett besök på www.kodknackarna.se och www.forskolan.net. Även på Barnens Bokklubbs hemsida finns mycket intressant att läsa om barns läsutveckling!

4 kommentarer:

Speja sa...

Det leder bara till gott att läsa och berätta för sina barn - och roligt är det. När jag läser ditt inlägg gör det mig lite sorgsen att det inte är en självklarhet att alla barn får ta del av det...

Magica de Hex sa...

Ja visst är det sorgligt, men ju mer vi sprider budskapet - ju fler barn - och föräldrar kanske nås!

Susanna sa...

Väldigt intressant - jag skall läsa mer/Kram S

Anonym sa...

Kärleken till det skrivna ordet är en gåva som man inte får missunna sina barn..jag kan inte tänka mig en dag utan en bok..