7 december 2009

Nobel?

Hur har ni det med era Nobelpristagare? Har ni läst något av Herta Müller? Jean-Marie Gustave Le Clézio? Doris Lessing? Orhan Pamuk? Harold Pinter? Elfride Jelinek?
Den enda jag kan skryta med att ha läst av ovanstående författare är Doris Lessing. Och tittar jag tillbaka på listan över samtliga pristagare så har jag läst 23 av 106. Inte mycket att skryta med.
Och ändå jobbar jag med LITTERATUR – men bara barn- och ungdomslitteratur förstås – och det räknas liksom inte. De som jobbar (på förlagens pr-avdelningar) med att försöka få ut information och reklam om barn- och ungdomsböcker säger att det är nästintill omöjligt att få journalister att recensera barn- och ungdomsböcker, jämfört med vuxen litteratur.
Sorgligt men sant.

Så istället för att läsa massa svåra vuxenförfattare (läs Nobelpristagare), tycker jag att ni ska testa en riktigt bra barn- eller ungdomsbok! Om ni vill ha tips är det bara att säga till!

8 kommentarer:

Maj Korner sa...

I allmänhet tycker inte jag att Nobelpristagarna skriver böcker jag gillar, faktiskt. Ibland tar jag mig igenom en, Toni Morrison hade jag läst långt innan hon fick Nobelpriset tex. Och just nu läser jag Jean-Marie Gustave Le Clézio, med det är för bokcirkelns skull. Och tja, jag vet inte om jag läser ut den.

Ju äldre jag blir desto mer "bekväm"-läser jag.

Agneta sa...

Jag håller på med Hjärtdjur, gillar sättet hon skriver på men kan inte säga att jag fängslas av boken.
Hjärtdjur läser jag lite då och då bara och inte för att förstå något, utan bara för att få lite... prosa eller poesi eller vad man kan kalla det?
Fast varför jag köpte boken var för att jag var nyfiken på att läsa något av en nobelpristagare...

Känns som ett svammligt inlägg...

Agneta sa...

Tillägg till min förra kommentar:

"Känns som ett svamligt inlägg" - skulle egentligen stå känns som en svammlig kommentar!

Magica de Hex sa...

Berätta vad du tyckte om Hjärtdjur när du läst ut den, är lite nyfiken!

M/S Design sa...

Jag kan inte skryta med att jag läst någon av dom du räknat upp.
Det är nog så dom vill att det ska vara, om tex Astrid Lindgren fått priset hade allt för många vanliga människor läst hennes böcker och då är det inte så exklusivt längre.

Magica de Hex sa...

Kanske har alla dessa ordrika och exklusiva människor kommit överens om någon sorts hemlig kod som det inte är meningen att vi vanliga dödliga ska fatta ...?

mockapocka sa...

I brist på annat (läste precis ut "Dårens dotter" av Mian Lodalen) rotade jag i sonens hylla och fann "Slam" av Hornsby. En ungdomsroman visserligen (sonen trodde inte att jag skulle gilla den) men den är BRA!
Har du fler förslag på bra böcker för min femtonåriga son (och mig) så tar jag tacksamt emot detta :-)

nillas liv på pinnen sa...

Isac B Singers "Satan i Goraj" fick jag i julklapp av min farfar när jag var i tonåren och den boken blev jag helt tagen av. Har sedan läst fler titlar av honom, men ingen som kunde mäta sig med den första.
Nadine Gordimer tycker jag också om men har mest läst hennes noveller. Likaså med Doris Lessig vars Afrikanoveller är en njutning.