10 december 2009

Trevligt förlagsmingel

I kväll har jag varit på en av de saker som är ganska ofta förekommande och väldigt trevligt i min bransch: man missar aldrig ett tillfälle att bjuda till mingel, fest, samkväm. I kväll var det glöggparty på ett av de större förlagen och det var som alltid både trevligt sällskap och gott tilltugg. Jag gick hem ganska tidigt eftersom jag inte riktigt orkar mingla (läs stå) så länge med mitt gipsade ben, men det var kul ändå.
I barn- och ungdomsboksbranschen jobbar det mest kvinnor och de enda männen är en och annan chef och en och annan manlig författare eller illustratör eller så har "han" något annat kreativt jobb som musiker eller dylikt. På min arbetsplats arbetar det 16 kvinnor och den enda man som ibland dyker upp är vår styrelseordförande. Vi har alltid trevligt på jobbet, trots att vi "bara" är kvinnor. Och vi saknar inte några män, men är det inte lite konstigt att det nästan bara är kvinnor som intresserar sig för barn- och ungdomslitteratur/kultur?!
Kan det ha något att göra med att det handlar mycket om känslor och inspiration?
Eller kanske på grund av det relativt låga löneläget?
Vad tror ni?

7 kommentarer:

M/S Design sa...

Trevligt med lite mingel, kul att komma iväg på något trevligt.
Ha en mysig kväll.
Mariana

Susanna sa...

Ja, det undrar man ju verkligen. Kanske en kombination?
Varför är Mästerkockarna män, fastän det är kvinnorna som står och förkovrar sig vid spisen dagligen.....??

Man kanske ändå får tänka att vi är bäst på området när det gäller!!

Magica de Hex sa...

Ja på det mesta tycker jag vi är bäst, utom möjligen att bära tungt och mecka, typ.

Mifflan sa...

Det där är en mycket intressant fråga faktiskt. Inte minglet utan männen, barnkultur och länelägen...

På tal om barnkultur så måste jag tipsa om Enseble Yria som lyckats komma in på Grammislistan. De har både gjort en underbar bok med sånger och rymdpyssel och en helt otroligt bra CD-skiva. Fyra kreativa kvinnor utan något stort skivbolag i ryggen. Det tycker jag är kvinnokraft!

mockapocka sa...

Fast jag är väldigt bra på att bära tungt. Jag bär exempelvis hem ca 30 liter mjölk och 10 liter fil varje vecka. Fast jag är ko, jag menar kvinna.

Magica de Hex sa...

Mockapocka: Nu fattar jag inte vad kor och mjölk och bära tungt har med själva sakfrågan att göra? För att vi är kvinnor, eller?

mockapocka sa...

Jag kommenterade din kommentar om att vi kvinnor är bäst på nästan allt utom möjligen på att bära tungt. Tycker inte att jag är så värst mycket sämre på att bära tungt än en man. Beror förstås på vilken man, men ändå.