2 juni 2010

ALMA-priset utdelat till fantastisk historieberättare












Igår var jag på Konserthuset och såg prisutdelningen av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. Vinnaren heter Kitty Crowhter. Hon är ca 40, kommer från Belgien och är uppväxt med en engelsk pappa och en svensk mamma. För den stora prissumman – 5 miljoner kronor! – ska hon bland annat köpa ett torp i Sverige! Hon både illustrerar och skriver sina böcker och innehållet är både realistiskt och magiskt. Figurerna är vare sig djur eller människor.
Om sig själv säger Kitty Crowther: "Om jag var tvungen att välja ett ord för att beskriva mig själv skulle det vara historieberättare. Jag har genomströmmats av berättelser så länge jag kan minnas. Böcker var min trygghet, min bubbla."
När jag efter prisutdelningen (som Kitty fick emotta ur självaste drottningens hand!) gick runt och detaljstuderade Kittys illustrationer fick jag en känsla av både japansk animé och lite Ulrica Hydman Vallin i en härlig blandning. Fast samtidigt var de så egna, så drömmande och så magiska att jag blev helt förälskad i bilderna. När kvällen var slut och jag med ett småleende på läpparna spatserade ut ur Konsterthuset fick alla en påse med en av Kittys böcker i! Lycka!

1 kommentar:

M/S Design sa...

Inte så dumt att få vara med på sånt.
Mariana