27 december 2010

Långsamhetens lov ...

... sjunger jag idag. Gick upp, drack kaffe länge, åkte och handlade lite, köpte en superfin reaklänning och ett par högklackade (nåja lite iaf ...) reaskor (250 spänn!), har läst till och från hela dagen, eldat i brasan och nu har jag kokat en mycket god - och mycket stark (eldhals!) gulaschsoppa som snart ska förtäras med lite creme fraiché uti. Definitivt ingen julmat. Mums!
Oksanens bok är mycket bra, välskriven och oerhört intressant, men sorglig, mörk och hemsk - om Estlands tid som lydstat under den ryska kommunismen. Den handlar om övergrepp och svek men också om överlevnad. Så här sa bl a Jonas Thente i sin recension i DN: "Ett Estland som hamnat i kläm mellan kommunism och rovkapitalism. Hon berättar sin historia alldeles fantastiskt."

4 kommentarer:

Maj Korner sa...

Det låter så skönt, så skönt! Och fina pjuck! Och inte har det snöat så mycket att du behöver skotta heller.

Magica de Hex sa...

Maj: Jag fick ont i ryggen idag, annars hade jag tänkt skotta så sambon slapp. Det HAR faktiskt snöat såpass att det behövdes.

nillas liv på pinnen sa...

Jag ska också läsa den där boken eftersom min äldsta ska producera en teateruppsättning av den i vår.
Men jag gruvar mig inför läsningen, har svårt för att ta del av våldsamma realistiska skildringar.

Magica de Hex sa...

Nilla: Den är inte det minsta våldsam i sig, den beskriver förtrycket och våldet på ett närmast kyligt sätt.