18 juli 2011

907 sidor check

Igår läste jag ut Flickan från ingenstans av Justin Cronin, 907 sidor science fiction. Boken är så tjock att jag först tvekade, men när jag väl hade börjat läsa var jag fast. Något så spännande och suggestivt var det länge sedan jag slukade! 907 sidor kändes som 200, och på något sätt lämnar den mig ingen RO fast den är utläst. Eller …?

Boken handlar ett militärt experimentet som kollapsar och vars vidriga innehåll släpps lös. Snart är hela USAs befolkning på flykt undan de livsfarliga, självlysande varelser som tuggar i sig allt som kommer i dess väg … Flickan från ingenstans, Amy, är den enda som kan rädda världen. Det låter banalt men är det icke. Jag är glad att jag vågade mig på denna tegelsten. Det var ju egentligen ren "jobbläsning" men gick snart över till lustläsning.

Så här säger skräckmästaren King om boken:
"Läs 15 sidor och bli förtrollad. Läs 30 och du kommer fortsätta hela natten."

Stephen King

Inga kommentarer: