22 januari 2012

Bokcirkelboken utläst - check

Förutom xxx antal manus har jag nu, alldeles nyss, läst ut bokcirkelboken Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) av Anneli Jordahl. Jag ska inte tala om vad jag tycker om den eftersom träffen är på tisdag och jag först då vill redogöra för min åsikt. Men den handlar om Ellen Keys och Urban von Feilitzens hopplösa kärlekshistoria i början av förra seklet. Urban var gift och hade fyra barn och ville/vågade inte lämna sin fru. Ellen Key var ungmö och fröken, vilket hon själv bittert konstaterar mellan varven. Det är via brev dem emellan alla heta känslor kanaliseras och i övrigt är det kvinnofrågor, salonger, diskussioner om litteratur, tabun som det berättas om. Ett stycke intressant kvinnohistoria som vi förvånansvärt nog ändå fortfarande kan känna vissa vingslag av.
Det är sirligt, välskrivet och sorgligt.

3 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Japp.

Miss Upsey Daisy sa...

Den låter bra..

mockapocka sa...

Låter intressant. Ellen Keys har jag ju hört talas om (känd inom mitt gebiet) men Urban blir i så fall en ny bekantskap. Jag som precis behöver lite nya boktips. (högen är slut) Tack.