20 mars 2012

Grattis Guus Kuijer

Idag har priset till Astrid Lindgren delats ut för tionde gången. Och den här gången gick alltså världens största barnbokspris (5 miljoner skr) till den holländske författaren Guus Kuijer. Måste tyvärr erkänna att han är relativt okänd för mig och oss i Sverige. Vi har sålt några få av hans titlar och jag kan inte (skam till sägandes) påminna mig om jag har läst en enda av hans böcker. Men det är inte försent ännu! Den senaste boken som kom ut på svenska heter Jag är Polleke ska du veta!, 2010.

Juryns motivering till priset låter så här:

Med fördomsfri blick och intellektuell skärpa gestaltar Guus Kuijer både det moderna samhällets problematik och de stora livsfrågorna. I hans böcker är respekten för barnet lika självklar som avståndstagandet från intolerans och förtryck. Kuijer förenar djupt allvar och knivskarp realism med värme, underfundig humor och visionära fantasier. Hans enkla, klara och exakta stil inrymmer såväl filosofiskt djupsinne som fjäderlätt poesi.

4 kommentarer:

Shamrock sa...

Aldrig hört talas om honom. Hoppas att han skriver bra böcker så att han är värd priset

M/S Design sa...

Har sänt mejlet igen till två olika adresser som jag hittade till dej men det verkar inte som dom kommer fram!
Mejla din adress så sänder jag listan på växterna med Snigelpost.
Krya på dej
Mariana

M/S Design sa...

Jag igen!får felmeddelande när jag svarar på ditt mejl så du måste ha något knas med det!
Dom behöver vatten vid plantering och ett tag till så rötterna utvecklas men sen är dom mycket torktåliga.
När ni planterar dom blandar ni in ny jord i den befintliga.

nillas liv på pinnen sa...

På motiveringen låter det ju som att han är en ganska bra författare...
Så man kanske ska lägga även honom i sin lilla hög bredvid sängen.