14 augusti 2013

Migrän & böcker

Idag har jag haft migränen från helvetet. Vaknade inatt och kände att det var på G. Nu börjar det ge sig, men FY vad ont det har gjort. Förr i världen hade jag migrän på riktigt - i flera dagar - men den här var nog bara ett skrämselskott. Det enda jag gjort idag som är värt att nämna är att jag lyssnat på ett bra sommarprogram. Hon som höll det heter Karin Adelsköld och är tydligen ståuppare. Kul var det när hon berättade om sin uppväxt med präktiga "grönavågen-föräldrar".

Och så har jag förstås läst lite fler manus. Häng med!

Jag, En av David Levithan. Utk på X Publishing 1 augusti:
Ungdom.
Riktigt udda tema om hen som vaknar upp i en ny kropp varje morgon. Det är både Frustrerande och spännande att träffa hela denna radda med unga människor. Allt börjar om varje ny dag! Vidrigt när man blir kär! Om du inte läst den här författaren förr är det hög tid NU!
4 häxor

Det hungriga slottet av Isabella Nilsson. Bild Kristin Lidström. Utk på X Publishing 20 augusti:
Bilderbok för stora.
Rimmade verser om mat, hunger, nutid. Roligt, knasigt, välformulerat.
Bilderna är icke av denna värld! SÅ fina att jag sällan sett på maken. Rena konstverken!
Boken kan med fördel läsas för knasbollar!
3 häxor

Kom av Anna-Clara Tidholm. Utk på Alfabeta 23 september:
Småbarn.
Fjärde boken i ACs lekaläsa-serie om den lilla nallen. Detta är den bästa hittills. Precis på små barns nivå, pedagogiskt, enkelt utan att vara korkat och roligt. Och så fina bilder förstås. 
Missa inte!
3 häxor

Lunds hund av Eva Lindström. Utk på Alfabeta 23 september:
Bilderboksålder.
Knasigt, underfundigt och kul. Om en relation mellan Lund och hans hund. Lund verkar kunna göra vad som helst för sin lata jycke - tom ta ner månen!
Ett måste för alla Lindström-fans och andra smarta personer.
3 häxor

Extra, stanna, bli kvar av Per Nilsson. Utk på Alfabeta 16 september:
Mellanålder.
Sista delen i serien om Pim-Pim, Extra och Hannu. Det har blivit dags för Extra att ge sig av för gott, men först blir det en hel del förvecklingar. Extra verkar svartsjuk på Hannu för hennes vänskap med Pim-Pim. Men så kan det väl i inte vara? Extra är ju en ängel ...
Det här är en riktigt bra serie för bokslukare av den duktige författaren Per Nilsson.
3, 5 häxor

1 kommentar:

M/S Design sa...

Den där 'Kom'ska jag titta efter.